Tjejhelg vid Orbaden , dag 2

Orsjön

Jag trodde att detta skulle bli en lugn helg med bad och vila, men det blev så mycket mer än så. Lördagen blev en riktig friskvårdsdag som efter frukosten ledde oss upp på toppen av Åsberget för att skåda Bergaliv.  Vi tog den snårigaste vägen upp på toppen och det kändes som om vi gick i en bäck. Ingen hade talat om för mig att det även fanns en lite större väg upp. Regnet öste ner, men vi kämpade oss upp till målet och den storslagna utsikten. På vägen ner tog vi en annan väg dock.

Lofthuset

På toppen av Åsberget finns möjligheten till enkelhet och återhämtning i Lofthuset, det första av Bergaliv – landskapshotells fyra retreathus. På bergstoppens sluttning finns naturnära rum som tillåter besökaren att hinna ikapp sig själv och ge sina sinnen en chans att uppleva det finstilta i tillvaron. Vilken grej! Det skulle verkligen vara häftigt att övernatta i Lofthuset. Helt tyst, stilla och med bara skogen som vakar över en. Så magiskt på något sätt.

Bergaliv

Väl tillbaka åt vi lunchbuffé i restaurangen och sedan laddade vi med att besöka spa avdelningen. Kroppen behövde värmas upp och tas om hand. Alla blöta kläder åkte av och det blev bad, bastu och sköna behandlingar. Orbadens spa samarbetar med Kerstin Florian. Det fanns inga lediga tider för behandlingar, så vi gjorde egna. Helkroppspeeling och spirulinamask var verkligen skönt efter dagens utmaning. I omklädningsrummen fanns Kerstin Florians väldoftande duschprodukter. Jag vill tipsa er som vill testa Kerstin Florians produkter att kika in i deras webbshop.  Ett hett tips är Black Friday helgen. Jag råkar veta att de ha extra bra priser då.

Orbaden

Kerstin Florian

Yoga på Orbaden

Jag har aldrig besökt en yoga sal med mer rogivande utsikt. Vi körde ett skönt pass Kundaliniyoga,

som avslutades med vila. Behöver jag säga att vi var helt slut i kroppen efter denna dag?

Orbaden spa

Maten på Orbaden

Till middag var det samma meny som dagen innan. Man valde själv en förrätt och en efterrätt och sedan fanns en efterrätts buffé att plocka ifrån. Lunch och middag har varit jätte bra. God mat med mycket lokala råvaror. Frukosten däremot var inte jätte rolig tyvärr. Lite fattig, lite trist upplagd och med en känsla av att det var gårdagens rester som var framdukade.

Rummen på Orbaden

Vi bodde i en lägenhet. På området finns både hotellrum, sviter inredda av kändisar och lägenheter för de som är fler än två personer. Dessa hus påminde lite om fjällstugor invändigt. Första natten låg vi precis intill tågspåret där godståg tuffade förbi varannan timme. Inte helt lätt att sova.. Vi fick byta till en annan lägenhet nästa dag. Den var ännu lite slitnare och luktade instängt, men låg något längre ifrån spåren.

Orbaden

Lägenhet vid orbaden spa

Upplevelsen av Orbaden

Naturen var storslagen med den vackra utsikten över berg, skog och Orsjön. Den gör hela upplevelsen till vad den är. Lägenheterna var inte i min smak, men ett stort plus att det fanns torkskåp utanför då det var regnigt och blött hela helgen. Maten var jätte bra bortsett från frukosten. Jag kan tänka mig att det är helt magiskt där på sommaren, då det ligger en härlig sandstrand precis nedanför. En liten uppfräschning skulle inte vara helt fel, men alla värdesätter vi ju olika saker. Jag vill gärna ha det tipptopp när jag åker bort. Jag kan erkänna att jag är ganska kräsen. Sviterna hade nog fallit mig bättre i smaken.

Tjejehelgen

Vi har haft det så trevligt. Skrattat, myst, motionerat och bara umgåtts. Vi ses inte ofta så det var jätte kul att spendera denna helg tillsammans.