Checkade in på Marholmen när snökaoset kom

spa

Igår hämtade min man upp mig på jobbet. Snön yrde och väglaget var inget vidare, men vi tog oss fram till Norrtälje och Marholmen för att inleda helgen med spa, övernattning och mat i massor. Vi kom fram strax efter klockan 15, ganska hungriga och sugna på kaffe.

Till vår stora glädje bjöds det på eftermiddagsfika när vi anlände

Kaffe, scones, små bakverk och godis. Bästa starten vi kunnat få. Älskar verkligen scones med sylt och marmelad. Den stora brasan bjöd på ordentlig mysfaktor när snön yrde utanför fönstren. Här hade jag kunnat sitta länge.

Rummet på Marholmens hotell

Trevligt rum och sköna sängar.Tänk om det inte varit en massa snö utanför. Då hade vi haft utsikt över vattnet från balkongen. Nu såg vi bara snö överallt. Jag gillade badrummet som hade en stor, härlig dusch, bakom den fina väggen ni ser bredvid sängen. Dock hade sommarens myggor lämnat avtryck på väggarna.

Marholmen spa

Anläggningen som både är hotell och konferens har också ett spa. Det var anledningen till varför vi valde att åka hit. Jag älskar verkligen att gå på spa och sova på hotell. Marholmens Spa , Mareld har öppet varje dag, hela året med ångbastu, stor torrbastu med stora utsiktsfönster mot vattnet, bubbelbad och utomhus pool av gotländsk natursten. Utomhuspoolen hade gärna fått vara lite varmare.

Under övriga årstider på Mareld spa har du utsikt över både strandkanten, bryggorna och skärgårdsbebyggelsen. Anläggningen ligger ca en timmes bilfärd från Stockholm i vacker omgivning med lugn och ro.

Man kan boka behandlingar och i duscharna på spa avdelningen finns sköna produkter från

Kerstin Florian.

Tre rätters middag på kvällen

Efter spa och lite vila åt vi en färdigkomponerad trerätters middag på Marholmens restaurang.

Min man som älskar kött var mycket nöjd med maten. Jag tyckte också att den var bra. Dryck ingick i paketet, vilket är ovanligt.

vi somnade verkligen snabbt på kvällen efter bad, bastu och mat och vaknade upp till riktigt tö-väder nästa dag. Som föräldrar tycker vi att det är viktigt att få rå om oss själva ibland för att orka med vardagens alla aktiviteter.

Frukosten på Marholmen

Frukosten var ganska enkel. Jag saknade croissanter vilket för mig är en självklarhet på hotellfrukost. Det fanns två eller tre ljusa brödsorter att välja på. Där hade man kunnat lägga lite mer krut. Men kanske var det lika bra eftersom vi två timmar senare skulle äta brunch. Men först tog vi en promenad runt i omgivningarna. Jag hade önskat att det vore vår eller sommar. Då hade upplevelsen säkert varit fantastisk. Den lilla bastun med vedeldad badtunna nere vid vattnet såg verkligen så mysigt ut under snötäcket. Den kan man hyra för upp till 20 personer. Det är nog jätte mysigt!

På Marholmen kan man hyra relativt stora stugor och det finns en hel del aktiviteter för hela familjen. Kanske ett bra semestertips för den som vill komma ut i naturen och njuta med familjen. All personal var väldigt trevliga.

Marholmen är en liten ö i Roslagen, endast 30 meter från fastlandet

Brunch innan hemfärd

Ett stort plus till hela upplevelsen är att det var generöst med måltider och att köket använder laktosfria produkter i bak och matlagning!

Brunchen var jätte trevlig. God mat och ett gediget efterättsutbud, även för en laktosöverkänslig person som mig.Under denna vistelse gjorde jag ett stort undantag i mitt annars nyttiga liv inför resan. Jag kunde ju inte motså….

Kolla in den söta ananasugglan!

Prisexempel

Vi bokade ett spapaket som såg ut såhär:

Marholmen

Nu är batterierna laddade ett tag till och vi är mätta, nöjda och med en skön helg-feeling i kroppen!