Hotell havsbaden i Grisslehamn

SPA

Ännu en pärla är upptäckt!

Välkommen till paradiset, är budskapet man möts av när man passerar trappan ner till spa avdelningen och jag är benägen att hålla med. Hotell Havsbaden i Grisslehamn är faktiskt snudd på paradiset.

paradiset

När man kliver in genom entrén på Hotell Havsbaden, kliver man in i en varm och väl genomtänkt miljö som redan där ger en känsla av välbehag. Jag älskar inredningen och färgvalen som går i mörka färger. Mycket blått, grönt och koppar i snygg design. Fikat står framdukat i den mysiga och välkomnande foajén.

Hotell Havsbaden

Rum 323- Romantiska sviten

Ett stort härligt rum med badrum som bjuder in till avkoppling. Bubbelbad, dubbla duschar och handfat. Balkong med utsikt som vätter ut mot innergården med bastu och de små varma utepoolerna. Generös minibar med både dryck och godsaker. Här har jag sovit som en prinsessa i de sköna sängkläderna!

3-rätters middag på Hotell Havsbaden

Eftersom vi åkte direkt efter jobbet och hade en bilresa till Grisslehamn på närmare 1,5 timme, kom vi fram först klockan 18.30. Vi checkade in på rummet och gick sedan ner till den smakfullt inredda restaurangen för att äta en 3-rätters middag. Jag valde Kummelfilén till förrätt, som trots att jag valde bort gräddfilen smakade gudomligt!

Hotell Havsbaden

Till Huvudrätt blev det Lammrostbiff med rekommenderat rödvin och till efterrätt vegansk jordgubbspannacotta.

Mina val blev utifrån hur jag kunde välja bort laktos. Allt smakade jätte bra och personalen var oerhört trevlig och kunnig.

Havsbadens spa

Spa avdelningen har generösa öppettider som sträcker sig mellan kl 09-00. Barn är välkomna att bada mellan 14-18. Det blev lite kvällsspa efter middagen.

Hotellet ligger precis intill Eckerö linjens färjeterminal, där båtarna går till Åland. Färjan ligger nästintill kant i kant med utomhuspoolen som vätter ut mot havssidan.

Inne i spa avdelningen finns ett flertal pooler, yacuzzi, duschar och sauna world där man kan variera mellan ångbastu, aroma bastu och torrbastu. Alla utom ångbastun har panoramafönster ut mot havssidan och utomhuspoolen.

Efter middag och spa var vi så skönt trötta och efter en god natts sömn väntade hotellfrukosten.

Hotellfrukosten

Jag måste säga att hotellfrukosten är något som jag anser vara en väldigt viktig del av upplevelsen. Denna var helt okej. Gott kaffe, croissanter som jag alltid vill ha på hotellfrukost, grönsaker och frukt, gluten och laktosfria alternativ. Dock hade jag velat ha gröt, en riktig äggröra på riktiga ägg, inte ”mix”. Även lite knaprigare bacon hade varit trevligt. Frukosten kändes lite ”enkel”. Men man kan inte få allt och helhetsuplevelsen av frukosten var ändå bra.

Velvet – Experience

När vi var på Ystad Saltsjöbad, testade vi en behandling som heter The Creek experience.

Hotell Havsbaden har en två timmars behandling av samma koncept  som heter

Velvet – Experience.

När du kliver in i Velvet möts du av ett fotbad för att mjuka upp. Ritualen fortsätter sedan med en fiskpedikyr där huden rensas på fötterna. Jag hade aldrig testat det innan så det var lite kul. Först killade det på fötterna när fiskarna mumsade i sig av den döda huden, men man vänjer sig ganska snabbt.

Maria Åkerbergs produkter

Under behandlingen användes Maria Åkerbergs ekologiska produkter för rengöring, ansiktspeeling och kroppsinpackning.

Behandlingen bestod av olika basturitualer, hamam där vi skrubbade varandra rejält och bad. Värme blandas med kyla på ett fantastiskt sätt. Man blir väldigt ren och avslappnad. Man avslutar behandlingen med att torka i en luftsluss, där man kan smörja hela kroppen med Maria Åkerbergs kropps och ansiktsprodukter.

Velvet är en jordenruntresa – med olika spa- och basturitualer som inspiration. Behandlingen kostar 895 kronor per person och man är upp till sex personer i de slutna lokalerna.

Se bilder från Velvet här.

Ren, fräsch och avslappnad

Det är sammanfattningen för hur jag kände mig när vi satte oss i bilen på eftermiddagen för att lämna Havsbaden och åka hem. Tur att jag inte behövde köra, för gissa om jag somnade djupt i bilen efter denna underbara mini semester.