Symphony of the Seas

Royal Caribbean

Wow! Vilken resa vi gjort.

Den 21 februari tog vi flyget till Miami tillsammans med min mans bror med familj. Den 22 februari firade jag min 40-års dag och dagen efter klev vi på Royal Caribbeans båt

Symphony of the seas , för åtta dagar i vackra Karibien. Det var en magisk resa.

Hytterna och servicen på båten

Jag är väldigt kräsen när det gäller hotellrum och städning. Här fanns det ingenting att klaga på. Det var så rent och fräscht överallt, trots att det var väldigt mycket folk. Rummen städades/ bäddade 2-3 gånger om dagen.

Vi hade hytt med balkong som vätte ut mot havet. Till vår stora glädje stötte vi på en och annan delfin ut till havs. Vi bodde på våning 11.

Poolerna

Poolerna på båten var inte stora, men det fanns ett flertal både vanliga pooler och bubbelpooler. Även en avdelning bara för vuxna. Vattenrutschbanor, flowrider, stora soldäck och vattenlek för de små. Ja aktiviteter vad det ingen brist på.

All Inclusive

När man väl bokat resan ingår all mat och fika. Köper man till dryckespaketet , vilket man kanske bör göra, har man fri tillgång till all dryck. Både med och utan alkohol. Det kostar lite extra, men du servas med dryck hela tiden vid poolen, vilket behövs i värmen. Det går även jätte bra att få festliga drinkar utan alkohol. Det finns flera trevliga restauranger på båten. Det är bara att välja om man är sugen på en gedigen buffé med hutlöst många desserter, tre rätters A`la Carte eller kanske tex mex buffé. Alla med mat av hög kvalitet och smak. Till min stora glädje går man igenom en tvättstation innan man går in på buffén , där man tvättar och spritar händerna. Handsprit finns att tillgå lite överallt. Det blir pluspoäng. Glassmaskiner finns så barnen kan göra sin glass när de behöver svalka sig.

Wi-Fi

Wi-fi på båten fungerar utmärk, vilket var jätte bra då vi kunde använda viber för att ringa våra barn om de kikade runt på egen hand.

Vår rutt med Royal Caribbeans Symphony of the seas

Vi startade i Miami och var till havs i två dagar. Första stoppet var på ön Roatan, som tillhör Honduras. Vi tog en taxi till en fin strand där vi spenderade hela dagen. Vår taxichaufför visade oss runt på ön innan han körde oss tillbaka till båten framåt kvällen. Han visade till och med vart han och familjen bodde, samt Barack Obama´s sommarställe .

Roatan – Honduras

Royal Caribbean

Costa Maya – Mexico

Cozumel – Mexico

Man kan i förväg boka in olika turer som Royal Caribbean arrangerat. Vi gjorde inte det utan tog istället en egen taxi för att spendera dagarna i land mestadels på stränderna som lockade.

Bahamas

Efter Mexico blev det en paus till havs på två dagar. Det har alltid varit lite av en dröm att åka till Bahamas. Det är verkligen otroligt vackert. Innan vi gick iland på varje stopp kollade vi på nätet vilken strand vi ville besöka. När vi kom till Bahamas valde vi att åka till Love Beach som är känd från James Bond – Thunderball. När vi kom dit var vi helt ensamma på stranden ett par timmar. Det var magiskt!

Underhållningen

Underhållningen på Symphony of the seas var så bra! Vi såg Broadway musikalen Hairspray och musikalen Flight med samma ensemble. Vi såg en enastående vattenshow där vi snabbt blev varse om att det inte var särskilt smart av oss att sitta längst fram. Gissa om vi blev blöta! Vi såg även en härlig isshow med duktiga konståkare.

Central Park

I centrum av fartyget på våning 8 av 17 , hittar du Central Park. En miniatyr av New York’s fantastiska parkområde med grönska och trivsamma caféer och serveringar, konstgallerier och underhållning. Här kan man äta frukost, lunch eller bara en kopp kaffe och få den äkta och härliga parkkänslan långt ute till havs.

Symphony of the seas

Robotbaren

Måste ju visa den roliga robotbaren. Man sätter sig vid ett bort, beställer sin drink med eller utan alkohol på en Ipad och sedan blandas och serveras drinken av robotarna.

Dag 8 anlände vi till Miami igen och hade där förbokat en Shuttle till Fort Lauderdale för att spendera en vecka där. Det får bli ett inlägg för sig.

Den här resan har varit fantastisk. Vi är redan sugna på att åka igen. Barnen älskade båten och det gjorde vi vuxna också. Alla har varit så uppassande och vänliga.Det finns absolut ingenting att klaga på. Det vore kul att göra samma resa i Medelhavet.

Vill du se fler bilder kan du kika på min instagram @malintilja